10 ساعت پیش
به گزارش روابطعمومی هدایت کشتی خلیجفارس به نقل از مانا - در زبان تخصصی کشتیرانی، پاناماکس معمولاً برای کشتیهایی به کار میرود که دارای ۱۳ ردیف کانتینر در عرض (حدود ۳۲.۳۰ متر) هستند و طول آنها حداکثر به ۲۹۴ متر، یعنی حد مجاز عبور از کانال پاناما، میرسد. آلفالاینر کشتیهایی با طول ۲۵۹ متر یا بیشتر را در این دسته بررسی میکند. به طور کلی، دو گروه اصلی از کشتیهای پاناماکس وجود دارد:
پاناماکس بزرگ (Maxi Panamax) که از حداکثر ابعاد کانال پاناما استفاده میکند و معمولاً ظرفیتی بیش از ۵۰۰۰ TEU دارد.
پاناماکس کوچک (Small Panamax) که حدود ۳۰ متر کوتاهتر است و عموماً ظرفیتی در حدود ۴۳۰۰ TEU دارد.
علاوه بر این، تعداد محدودی از کشتیها نیز وجود دارند که گاهی دارای ویژگیهای غیرمعمولی هستند؛ از جمله محفظههای اختصاصی برای کانتینرهای ۲۰ فوتی.
در بخش کانتینری کانال پاناما، شامل آبراههای اصلی میرافلورس، پدرو میگل و دریاچه گاتون، کشتی پاناماکس (PMX) برای بهرهبرداری کامل از زیرساختهای این آبراه طراحی شده بود. جدیدترین کشتیهای این کلاس میتوانند ظرفیتی تا حدود ۵۴۰۰ TEU داشته باشند.
بااینحال، معایب ذاتی این کلاس کشتی، به محض آنکه مشخص شد محدودیتهای زیرساختی اولیه کانال پاناما برای مدت طولانی پابرجا نخواهد ماند، توجیه اقتصادی ساخت پاناماکسهای جدید را از بین برد. آخرین کشتی جدید ماکسی پاناماکس در اواسط سال ۲۰۱۰ به ناوگان جهانی پیوست، در حالی که انواع کوچکتر برای چند سال دیگر نیز ساخته شدند تا اینکه آخرین واحد از این نوع در سال ۲۰۱۴ تحویل شد.
با وجود توقف ساخت کشتیهای جدید، کلاس پاناماکس همچنان به فعالیت خود ادامه داد و بسیاری از کشتیهای این رده، چه در بازار چارتر و چه تحت مالکیت مستقیم شرکتهای حملونقل، از موفقیت بلندمدتی برخوردار بودند.
شرکت MSC یکی از بزرگترین ناوگانهای پاناماکس را با ۱۰۷ فروند کشتی در اختیار دارد. ترکیب ناوگان پاناماکس این شرکت شامل تعداد قابل توجهی کشتی دست دوم است که اغلب با ارزش دارایی پایین خریداری شدهاند.
شرکت Evergreen با خدمات سریع و قابلاعتماد خود در مسیرهای شرق و غرب جهان از طریق کانال پاناما به شهرت رسید و از طرفداران اصلی کشتیهای پاناماکس به شمار میرفت. این شرکت انواع مختلفی از کشتیهای پاناماکس، عمدتاً ساخت ژاپن، را اداره میکرد. امروزه، این خط کشتیرانی تایوانی و هفتمین شرکت بزرگ کشتیرانی جهان، تقریباً به طور کامل ناوگان کلاسیک پاناماکس خود را کنار گذاشته است.
کاسکو از نظر تعداد عملیات پاناماکس در رتبه دوم قرار دارد. برخلاف MSC که بخش قابل توجهی از این کشتیها را به صورت دست دوم خریداری کرده است، کاسکو معمولاً این کشتیها را خود ساخته یا بهصورت اجارهای به کار گرفته است.
قدرت نسبی این گروه از کشتیها در صنعت کشتیرانی را میتوان با حضور پررنگ آنها در بازارهایی توضیح داد که این کلاس اندازهای مناسب برای آنها دارد. این بازارها عمدتاً شامل حلقههای طولانیتر درونآسیایی و سرویسهای منطقهای گستردهتری هستند که خاور دور را به هند، آفریقا و استرالیا/نیوزیلند متصل میکنند.
شرکت وانهای و HMM رویکردی کاملاً متفاوت دارند. ۱۰ کشتی وانهای همگی از نوع پاناماکس کوچک با ظرفیتی در حدود ۴۳۰۰ TEU هستند. این کشتیها در آسیا مستقر بوده و در عمل هیچیک از آنها تاکنون از کانال پاناما عبور نکردهاند.
در مقابل، HMM ناوگانی متشکل از هشت فروند ماکسی پاناماکس در اختیار دارد که عمدتاً در اقیانوس آرام فعالیت میکنند؛ از جمله در مسیرهای حلقهای که از طریق کانال پاناما به سواحل شرقی ایالات متحده خدمات ارائه میدهند.
