2 هفته پیش
مدیرعامل شرکت هدایت کشتی خلیج فارس: ترسیم چشماندازی نو برای بنادر هوشمند و اقتصاد دیجیتال ایران
دکتر حسین صاحبی، مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری هدایت کشتی خلیج فارس، در مراسم افتتاحیه “چهارمین رویداد بینالمللی فناوری و کارآفرینی دریایی”، با تأکید بر اهمیت تاریخ به عنوان “معلمی بیهزینه برای آینده دریایی”، ضرورت توسعه بنادر هوشمند و اقتصاد دیجیتال را تشریح کرد. ایشان ضمن برشمردن پنج فایده مطالعه تاریخ دریایی، به نقد رویکردهای افراطی به هوش مصنوعی پرداخته و آن را ابزاری دانستند که هرگز جایگزین عقل طبیعی انسان نمیشود.
روابطعمومی شرکت خدمات دریایی و بندری هدایت کشتی خلیج فارس، افتخار دارد اعلام کند که دکتر حسین صاحبی، مدیرعامل محترم این شرکت، طی سخنرانی مهمی در مراسم افتتاحیه “چهارمین رویداد بینالمللی فناوری و کارآفرینی دریایی” در دانشگاه شهید بهشتی، رهنمودهای ارزشمندی را برای آینده صنعت دریایی کشور ارائه نمودند. دکتر صاحبی در این محفل علمی، با تأکید بر نقش حیاتی تاریخ به عنوان “معلمی بیهزینه که اجرت آن را پیشینیان پرداخت کردهاند”، بر لزوم توسعه بنادر هوشمند و اقتصاد دیجیتال دریایی، و بازنگری استراتژیک در جایگاه بنادر ایران تأکید کردند.
اهمیت تاریخ دریانوردی برای ترسیم آینده:
دکتر صاحبی، سخنان خود را با اشاره به این نکته که برای درک عمیق هر موضوعی باید به ریشههای تاریخی آن رجوع کرد، آغاز نمودند. ایشان توضیح دادند که در عصر حاضر که بنادر هوشمند و اقتصاد دیجیتال دریایی در کانون توجه قرار دارند، بازگشت به تاریخ دریانوردی و تجارت دریایی که همواره بستر اصلی توسعه تمدنها بوده، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
پنج درس استراتژیک از دریای تاریخ:
مدیرعامل شرکت هدایت کشتی خلیج فارس، در ادامه به پنج فایده استراتژیک مطالعه تاریخ دریانوردی اشاره کردند که میتواند چراغ راه آینده صنعت دریایی کشور باشد:
ـ دوری از تکرار اشتباهات: بهرهگیری از تجربیات گذشته برای اجتناب از خطاهای پیشین و درسآموزی از شکستها.
ـ الگوبرداری از موفقیتهای دیرین: شناسایی و بومیسازی مسیرهای موفقیتآمیز گذشتگان متناسب با چالشها و فرصتهای امروز.
ـ تقویت بصیرت و آیندهنگری: تاریخ را آینهای برای روشن ساختن چشماندازهای آتی صنعت دریایی کشور برشمردند.
ـ شناخت هویت و ریشههای ملی: تأکید بر نقش تاریخ دریانوردی در افزایش اعتمادبهنفس و خودباوری ملی.
ـ یادگیری با کمترین هزینه: تاریخ را معلمی بینظیر دانستند که با اتکا به دانش گذشتگان، راه توسعه را هموار میکند.
بنادر: از تمدنهای باستان تا هابهای دیجیتال امروز:
دکتر صاحبی با ارائه یک مرور تاریخی جامع، نقش محوری بنادر را در شکلگیری و شکوفایی تمدنها، از بنادر باستانی خلیج فارس (مانند بصره، هرمز و سیراف) تا کانونهای مدرن توسعه جهانی (همچون شانگهای و روتردام) تبیین کردند. ایشان خاطر نشان ساختند که برخلاف روند جهانی که بنادر کانونهای توسعه هستند، در ایران بسیاری از بنادر همچنان جزو مناطق محروم به شمار میروند و این وضعیت، لزوم “بازنگری جدی و استراتژیک” را بیش از پیش نمایان میسازد.
آیندهپژوهی در صنعت دریایی: بنادر هوشمند و اقتصاد دیجیتال:
مدیرعامل شرکت هدایت کشتی خلیج فارس، سپس به تحولات نوین در صنعت دریایی پرداختند و بنادر را “هابهای داده” آینده توصیف کردند و از پتانسیل هوش مصنوعی در کاهش زمان انتظار کشتیها، مدیریت بهینه ازدحام و دیجیتالیسازی کامل فرآیندهای لجستیکی و گمرکی سخن گفتند. و بر اهمیت حملونقل سبز، استفاده از سوختهای کمکربن، توسعه استارتاپهای خدمات دریایی و فناوریهای نوین مانند اینترنت اشیا و بلاکچین تأکید کردند که همگی فرصتهای عظیمی را برای تحول دریانوردی و کشتیسازی ایران فراهم میآورند.
توازن در نگاه به فناوری: هوش مصنوعی و عقل طبیعی:
در بخشی روشنگر از سخنان خود، به نقد نگاه افراطی به هوش مصنوعی پرداختند و تصریح کردند: “هوش مصنوعی، هرچند ابزاری ارزشمند است، اما هیچگاه جایگزین عقل طبیعی و خلاقیت انسان نخواهد شد.” ایشان ریشه برخی از “ناترازیهای مدیریتی” در کشور را در عدم توازن در استفاده از ظرفیتهای فکری دانستند و به دانشجویان توصیه کردند که از مغلوب شدن در برابر ابزارها پرهیز کنند و همواره بر تحقیق عمیق، مطالعه و خلاقیت شخصی تأکید ورزند، چرا که “هوش مصنوعی تنها پوسته علم است و عمق واقعی را نمیدهد.” وی افزودند که هیچ الگوریتمی نمیتواند شرایط خاص ایران، مانند تحریمها را درک کند و این مسائل تنها با “عقل طبیعی، ابتکار و خلاقیت نسل جوان” حل خواهد شد.
چشمانداز درخشان برای آینده دریایی ایران:
دکتر صاحبی در پایان سخنان خود، چشماندازی امیدبخش را ترسیم کردند: “دریا همواره پل ارتباط ملتها بوده و امروز با هوشمندسازی و بهرهگیری از فناوریهای نوین، میتواند پلی مستحکم برای توسعه پایدار کشور عزیزمان باشد. امید است که ایران، همانگونه که در صنایع دفاعی درخشیده، در حوزه دریا، فناوری و کارآفرینی نیز بدرخشد و مایه افتخار جهان شود.”
شرکت خدمات دریایی و بندری هدایت کشتی خلیج فارس، ضمن حمایت کامل از این دیدگاههای راهبردی، متعهد به ایفای نقش پیشرو در تحقق این اهداف بلندپروازانه برای اعتلای جایگاه دریایی ایران در سطح منطقه و جهان است.
پایان خبر.