یکشنبه, 16 آذر 1404 برابر با 07 دسامبر 2025

چابهار، برگ برنده ایران در معادلات ترانزیتی افغانستان

17 ساعت پیش

به گزارش روابط عمومی هدایت کشتی خلیج فارس به نقل از خبرگزاری تسنیم، افغانستان به دلیل موقعیت محصور در خشکی، همواره برای دسترسی به آب‌های آزاد وابسته به مسیرهای ترانزیتی کشورهای همسایه بوده است. طی دهه‌های گذشته، قرابت‌های قومی، مذهبی و شبکه‌های سنتی تجارت باعث شده است که اغلب تجار افغانستان مسیر پاکستان ـ کراچی را برای واردات و صادرات خود انتخاب کنند. بااین‌حال، تحولات ژئوپولیتیکی منطقه، بی‌ثباتی مرزهای پاکستان و شکل‌گیری ابتکارات جدید منطقه‌ای باعث شده است که نیاز به مسیرهای جایگزین از جمله کریدور چابهار، بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گیرد.

در همین رابطه بهروز آقایی مدیرکل اسبق بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم می‌گوید:  تجار افغانستان به دلیل قرابت‌های قومیتی و مذهبی، سال‌هاست که از مسیر پاکستان و بنادر کراچی به مرزهای تورخم و چمن در ولایت قندهار مشغول فعالیت تجاری هستند.

وی با بیان این‌که این مسیر به‌واسطه نزدیکی جغرافیایی به قندهار به‌عنوان یکی از مراکز تجاری افغانستان، همواره جذاب بوده است، یادآور شد:  براین اساس ایده «کریدور ترانس‌ ـ افغان» در دولت اشرف غنی شکل گرفت و در ادامه توافق‌نامه سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و ازبکستان به امضا رسید.

وی با اشاره به این‌که حتی دولت قطر نیز آمادگی خود را برای تأمین مالی این پروژه اعلام کرد، گفت: براساس این طرح، مسیر ریلی از مرز "ترمذ" در ازبکستان آغاز شده و از 2 شاخه شرقی و غربی با عبور از مزارشریف، هرات، کابل و ولایت لوگر در نهایت به شبکه ریلی پاکستان و بنادر کراچی و گوادر متصل می‌شود. این توافق نشان می‌دهد مسیر پاکستان همچنان برای افغان‌ها دارای جذابیت‌های اقتصادی و لجستیکی است.

نظرات
    موردی یافت نشد!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: